Internationella kvinnodagen!

Både internationella kvinnodagen idag & fettisdagen för er alla som äter semlor! Jag däremot kan inte ens tänka tanken av att se mig sitta och äta en semla. NO WAY! Det är så otroligt äckligt, grädde är något av det värsta som finns i hela världen! Urk, ingen höjdare. Har aldrig någonsin tyckt om grädde, har liksom försökt "lära" mig att äta grädde men gud, det går ju inte. Det smakar pyton :( Jag vill ju faktiskt också kunna äta semlor på fettisdagen, nej men tydligen så skall man inte kunna det.

*

Idag, den 8 mars är det kvinnornas dag och därmed vill vi hylla kvinnors rättigheter och möjligheter att välja hur de vill leva. En kvinna som är fri kan göra medvetna val och möter respekt för de val hon gjort, kanske då även om åsikterna går isär. På tal om internationella kvinnodagen.. Visste ni att i Sverige dödas ca 17 kvinnor varje år, av en före detta manlig partner eller sin egen man. Enligt Brås (Brottsförebyggande rådet) statistik från 2010 polisanmäldes 29 282 fall av misshandel av kvinnor över åldern 15 och i 21 342 av fallen var kvinnan bekant med förövaren. Och dessutom så anmäldes 2 657 fall av grov kvinnofridskränkning. En stor andel våldsutsatta anmäler dock aldrig de övergrepp som de utsatts för i den nära relationen, vilket innebär att det är en stor dold brottslighet, med andra ord kallad mörkertal. Omkring 80 procent av våldet mot kvinnor i nära relationer kommer aldrig någonsin till polisens eller åklagarens kännedom. Håller just nu på att skriva en uppsats om den så kallade dolda brottsligheten, om mörkertalet. Vissa brott, som till exempel misshandel i nära relation har ett skrämmande stort mörkertal. Hemskt, så otroligt hemskt..


Foto: Anna Aava

Idag har jag pluggat HELA dagen, haha ja faktiskt. Från klockan 10,00 till nu. Är klar med uppgiften och det känns skönt. Har skrivit om narkotikabrottslighetens omfattning och det är inte lite det, plus 6 böcker litteratur till. Gah! Min hjärna vill ta semester så, får finslipa lite imorgon på uppgiften för nu orkar den verkligen inte.. Men känns skönt att ha fått klart uppgiften, den skall egentligen vara klar imorgon, deadline kl 23,59 men är upptagen hela dagen imorgon så lika att göra klart den nu så slipper jag stressa runt imorgon. Min kropp är fortfarande så otroligt svag så försöker undvika att stressa, den säger ifrån direkt. Det är väl bra att den säger ifrån men, det visar att det har gått för långt. Imorgon skall jag gå på möten, få massage(!) och medverka på en filminspelning. Det blir fullt håll igång hela dagen :) Får se vad min kropp säger om det, det kommer nog att gå bra!

*

Ingen musikalträning idag på grund av sjukdom, tråkigt. Såg verkligen fram emot det men okej. Nästa träningar är i helgen, måntro om det är sång eller dans, ingen aning. Tror dock att det är sång eftersom vi har haft ganska mycket dans nu på sistone. Snart snart snart smäller det :) Nu är jag helt slut i min skalle efter allt pluggande och liksom, ingen frisk luft eller något, så skall jag krypa ner i min säng! Skall upp om cirka 7 timmar och fortsätta plugga igen.

Godnatt alla fina!
K Y S S


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0