Nattplugg&mardrömmar..

Usch.. Vilka hemska mardrömmar jag har haft inatt.. Har nog lyckats sova två timmar om jag har haft riktigt tur. Jag vaknade kallsvettig, hade världens hjärtklappning och jag grät hysteriskt.. Nej uscha :( Kan inte ens skriva om det för då börjar jag gråta igen. Den var så verkligen, mardrömmen.. Kanske kan skriva den någon annan dag här men nu går det verkligen, verkligen inte. Får panik bara jag tänker på den för tillfället så, ingen bra idé att försöka få ner något nu direkt. Jag tänkte tyda drömmen, men jag tror jag hoppar över det, istället så googlade jag på Mara, och fick fram detta...

”Mara kallades åtminstone förr en känsla av kvävning, beklämning eller tryckande tyngd över bröstet, som uppkommer i sömnen. Den medför ofta ett häftigt uppvaknande med ängslan och oro. Orsakerna kan vara många, ibland allvarliga, såsom hjärtsjukdomar, matsmältningsrubbningar, men ibland kan symptomet vara rent stressrelaterat och sågs t ex förr som ett uttryck för det man kallade neurasteni.

Av "maran" skapade folktron tidigt ett trolldomsväsen, som omtalas redan i de fornisländska sagorna och som kallades Nattmaran. I Norden tänkte man sig maran i form av en kvinna som smyger sig in i sovrummet på natten, genom nyckelhålet eller minsta lilla springa, och sedan sätter sig grensle över den sovandes bröst. Ordet har också givit upphov till uttrycket mardröm för hemska drömmar.”




Fullspäckad dag idag, och jag älskar det! Funderar bara på hur mycket jag kommer att orka eftersom den korta och oroliga sömn jag haft inatt, plus att jag satt uppe och pluggade halva natten också.. Snart in till City - ska besöka bokrean med kära Isabel! Massor med ärenden idag, duracell på igen! Måste bara försöka tänka på något annat. Nu är det hela tiden min mardröm som maler runt i huvudet på mig, gahh.. Ska göra mig iordning nu, känner mig faktiskt rätt så trötter...



Ha en fin onsdag alla!
K Y S S


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0